donderdag 3 mei 2012

Petjes

Ik leef nog hoor... ook al ben ik de laatste weken niet meer zo actief met het plaatsen van berichten. Er is ook niet zoveel om te laten zien. Doordat ik het zo druk heb met de webwinkel, wat natuurlijk erg fijn is, blijft er weinig tijd over voor andere dingen.

Toch moest er tijd vrijgemaakt worden voor een nieuw petje voor Niels. Zoals jullie vast al wel opgemerkt hadden, zijn Niels en zijn pet onafscheidelijk, hij slaapt er nog net niet mee en heeft er nu zo'n 5 versleten. 
Niels 5 mnd.

Maar helaas, de winkel waar ze vandaan komen, verkoopt ze tot maat 86 en dat wordt nu toch echt te krap en ik kan ze nergens anders vinden. Ja, hier maar dat vind ik toch wel veel geld, daarbij vind ik het model van zijn huidige pet echt heel mooi, het zogenaamde pandjesmodel. Ik probeerde het eerst nog met behulp van dit patroon.


Maar daarvan was de poppenversie zelfs nog te groot en het model veel te pompeus. Dan maar namaken dus, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

Het hoofddeel bestaat uit 6 panden die nauwkeurig aan elkaar genaaid moeten worden, zit je net een paar millimeter naast de naadtoeslag dan klopt de hoofomtrek al niet meer want op 6 panden scheelt een paar millimeter aan beide kanten al snel een paar centimeter. Verder moet je bovenop waar de 6 panden samenkomen steeds exact in hetzelfde punt eindigen om tot een mooi glad en aansluitend eindresultaat te komen. Echt een gepriegel want de naadtoeslag van alle panden komt daar natuurlijk samen en dan is het best lastig om nog goed te zien waar het 'eindpunt' is. Maar oefening baart kunst. De naden stikte ik aan beide kanten door voor het leuke effect.
De klep wordt niet gewoon tussen de voering en buitenpet uit gestikt maar er wordt eerst nog een pand aan de voorkant gestikt in de vorm van de klep waaraan de klep vervolgens weer wordt vastgestikt (volgen julie het nog?) De pet wordt hierbij naar voren getrokken en op ongeveer 2 cm vanaf de rand vastgestikt. Op onderstaande foto misschien beter te zien wat ik bedoel.


De klep verstevigde ik met (heel) veel lagen stevige vlieseline.
Oh ja, ik kwam er later achter dat het mooier is om de stiknaad van de 2 panden boven de klep iets rechter te laten verlopen i.p.v. rond zodat de pet voor mooi plat gaat staan i.p.v. gebold.
Aan de binnenzijde stikte ik net als bij het origineel een rand rondom en vervolgens kwam er tussen rand en voering aan de achterkant een stukje elastiek om de pet mooi te laten aansluiten.

Links zelfgemaakte petje, rechts het originele...
 De pet werd goedgekeurd en zelfs de dames waren jaloers. Om nog even te kunnen oefenen, er moeten er namelijk nog meer komen voor Niels, maakte ik voor Emma en Sarah elk ook een petje...




En nu nog op zoek naar leuke ruitjesstoffen voor Niels...




12 opmerkingen:

  1. Wat een gave stoere petjes heb je gemaakt, ze staan super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te zien is de pet goed gelukt!! Staat hem stoer. De dames varianten zijn ook erg leuk, mooie foto's van je drietal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk. Zowel de jongens als meisjes variant zijn super

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gepruts!!Pffff maar het ziet er allemaal meer als perfect uit! Mooi zowel de jongens als de meisjes uitvoering! 'Petje' af hoor:) En over mooie foto's gesproken,de onderste twee plaatjes..wauh!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die petjes zijn prachtig! Ook de meisjesversie vind ik heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oooo... ze zijn super leuk die petjes!! goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi! En wat een luxe dat je kinderen petjes op willen. Vooral als de zon schijnt. Hier wordt alles rigoureus afgetrokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stoer geworden!! Knap gedaan zeg.

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superpetjes zijn dat !
    Mijn complimenten !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een werk zeg maar wel superleuk! Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gave petjes! Ook de meisjesversies zijn erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterende petten heb je gemaakt. De jongensversie en de meisjesversies vind ik prachtig. Lekker vrolijk... Ik denk dat het een héél gepriegel is, maar als je eenmaal weet hoe, welke volgorde en waarom dan kom je een heel eind.

    Ontzettend gaaf!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen