zondag 7 april 2013

Jas voor mezelf

Het was niet echt een gemakkelijk klusje maar ik ben blij met het resultaat! Het is een leuke jas voor het voor- en najaar geworden. (Voor de zomer vind ik het stofje net wat te donker en de sluiting te hoog)



Als inspiratie gebruikte ik onderstaande jassen die ik van internet plukte, het zijn voornamelijk jassen/vesten van het merk blutsgeschwister  een leuk kleurrijk merk en ik wilde graag een jas met een vergelijkbaar bovenpand en dan in een King Louie look alike stofje.




Ik tekende eerst een schets van hoe de jas er uit zou moeten zien.
 
Als basis gebruikte ik het patroon Johanna van Farbenmix dat ik aanpaste naar mijn wensen:
  • opdelen van de patroondelen over de lengte in bovenpanddelen, tailleband en onderpanden.
  • de onderpanden tekende ik naar beneden toe wijder uit (voor meer volume) en legde deze aan elkaar om vervolgens een vloeiende lijn te kunnen tekenen van kort naar lang zodat de jas aan de voorkant een stuk korter zou vallen dan achter. (volgen jullie het nog?)
  • de rest van de jas kreeg geleidelijk vorm op basis van de in elkaar genaaide delen. Het overslagdeel/flap tekende ik bijvoorbeeld op basis van de figuurdeelnaden van het bovenpand terwijl ik steeds paste op de paspop (wat was ik bij deze klus blij met mijn verstelbare paspop!) Ik koos uiteindelijk voor het gebruiksgemak voor 1 overslag.
  • Voor de voering van de jas gebruikte ik dezelfde patroondelen maar dan weer aan elkaar gelegd.
  • Omdat het buitenstofje een soepel ribcord stofje was en niet echt stevig heb ik alle patroondelen van het bovenpand verstevigd met vlieseline om de jas wat meer 'body' te geven.
  • de originele kraag van het patroon verving ik voor een chinees kraagje dat ik meer bij het model vond passen.
  • Omdat ik onopvallende zakken in de jas wilde koos ik voor paspelzakken waar ik altijd tegenop zie om te maken (vooral het moment waarop je de zakingang in de stof moet knippen, ai..) Maar ik vond deze uitleg op internet en vind die van alle beschrijvingen die ik tot nu toe tegenkwam echt duidelijk.
 
Heel erg blij met de mooie knoopjes die ik vond, passend bij de stijl van de jas!
 

Schouderflapjes
 
De overslag wordt vast gemaakt d.m.v. de bovenste knoop maar kan ook open gedragen worden d.mv. knoop aan de andere kant.

 
paspelzakken

En dan vanmiddag een poging om de jas op het model te fotograferen, met het felle zonnetje lastig om de kleur er goed op te krijgen, maar je hoort mij niet klagen ;-)  Laat die temperatuur maar stijgen!

 
 
 
 
De bedoeling was dat de jas aan de onderkant meer volume zou hebben en mooier zou vallen maar nadat ik de buitenjas en binnenjas aan elkaar had genaaid viel me dit wat tegen. Misschien de volgende keer de onderpanden nog breder uit laten lopen...
 
Ik wil dit patroon misschien ook wel gaan gebruiken voor een winterjas maar weet niet zo goed wat voor stoffen en/of voering ik hiervoor kan gebruiken om de jas warm genoeg te maken zonder dat hij te dik wordt. Misschien van gekookte wol? Alhoewel ik een stofje met motiefje (lees: bloemetje) ook altijd erg mooi vind.
 
Als iemand een idee heeft??
 
 
 
 

32 opmerkingen:

  1. Wowwwww! Die stof, dat model, helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat staat je dat toch weer super! Prachtig die details en weer tot in de puntjes perfect gemaakt!

    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super gave jas! Echt over nagedacht. Mooie details. Groetjes Diana.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauwh! Ongelooflijk mooi! Staat je ook prachtig! Heel geslaagd, zou ik zo zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! En tot in detail helemaal kloppend!
    Groetjes Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt knap gemaakt en een leuk model! De knoopjes vind ik helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw echt super!!! Hier zal je veel complimenten voor gaan krijgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is pas een gave jas, erg bijzonder. Wat knap als je er zelf een patroon van kan maken. Groetjes Kamala

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige jas! En echt alles klopt, stof, model, afwerking, echt supermooi.

    Groetjes van Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super knap gemaakt!! Wat een werk maar heel goed uit gedacht, knap dat je dat kunt. De jas staat je prachtig, complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige jas! Deze kan dus ook heel goed voor de winter

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, ist der Mantal schön!!!!!!

    Liebe GRüße
    Dana

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het een prachtige jas geworden, met ontzettend veel mooie details, accenten en die knoopjes... super bij dit stofje. De binnenkant is ook mooi met de groene voering en rode accenten. De jas zit je als gegoten!!

    Deze jas kan je zeker makkelijk voor de winter ook maken in een vrolijk stofje en dan gevoerd met borg of bont (bont heb je ook kortgeschoren in veel leuke kleurtjes en is lekker warm).

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! En wat een leuk model!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhh dat je dat kan joh! Vreselijk knap en de jas staat je nog eens heel mooi ook. Hier ga je veel plezier van krijgen denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend, wat een plaatje zeg...... Ik heb ook pasgeleden weer paspelzakken gemaakt, maar ik doe het nog heel veilig op naailes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wou wat een prachtige jas! Mooie met al die details!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige jas! En wat een leuk model (en details) ook. Super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Whoww, echt waanzinnig!! Super mooi gedaan.. en hij staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig! Romantisch stoer en apart! Een waar kunstwerk geworden. En bovendien de jas past perfect. Echt een groot compliment!! Veel draagplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een prachtige jas geworden
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel erg knap gemaakt! Is super geworden.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hele mooie jas! Maar….ik ben ook erg benieuwd waar je de groene laarzen vandaan hebt. Ben al ruim een jaar op zoek naar dergelijke laarzen……

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Didi, mooi zijn ze he? Zie link hieronder! Wel behoorlijk hoge hak hoor, ik draag ze altijd met high heel comfort inlegzooltjes en dan gaat het prima! Succes! groet, Elske
      https://www.sacha.nl/shop/damesschoenen/laarzen/klassieke-groene-laarzen/2x9310

      Verwijderen
  24. Wat issie goed gelukt, ik vind hem echt heel erg mooi! Daar zul je veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schitterend!!! Wat een super originele jas!
    groetjes,
    Vicky

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw wat een mooie jas Elske! Dapper hoor om zelf een patroon zo aan te passen aan je wensen. Voor de meisjes durf ik dat wel maar voor mezelf ben ik altijd bang dat het toch niet zo wordt als ik in mijn hoofd had dus dan kies ik toch vaak voor een eentje uit de winkel. Maar dan heb je natuurlijk niet zo'n unieke als jij nu hebt... Super!
    Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vanuit Chili feliciteer ik je met deze mooie jas, ik ben nederlandse maar woon al 22 jaar in Chili. Dit is de eerste keer dat ik de blogs uit Nederland bezoek en het is me zo goed bevallen dat ik zeker vaker jullie blogs zal bezoeken

    BeantwoordenVerwijderen