dinsdag 2 oktober 2012

Feestje rokjes maken

Vorige week vierden we het feestje van Emma, de ingrediënten:
  • vrolijke stoffen
  • pennen
  • scharen
  • patroon rokje Römö
  • naaimachine met het pedaal verhoogd voor de kortere meisjesbenen

en natuurlijk:
  • 6 gemotiveerde meisjes

Wat was dat leuk om te doen! Die enthousiaste koppies van de dames, geweldig!

Na het opmeten van de maten, eerst maar eens een keuze maken uit de stoffen, daarna met het voorgeknipte malletje het voor- en achterpand op de stof aftekenen (ik maakte 2 malletjes in de maten 98/104 en 110/116 voor 6 en 7-jarigen, het patroon valt best groot!)
 
 
 
 
Daarna uitknippen, best nog lastig met zo'n grote schaar.. Mijn man bood nog een helpende hand met als gevolg een paar rokjes in de verkeerde stofrichting ha, ha ;-) Geeft niets, blij met alle hulp!
 
 
 
Elastiek zelf afmeten in de taille en daarna de naam er duidelijk op schrijven zodat er niets per ongeluk verwisseld kan worden. Toen met de dames naar de naaikamer om de zijnaden te stikken, best een beetje eng zo'n naaimachine. Gaat ie hard??? Als laatste nog een biasbandje uitkiezen voor de onderkant van het rokje.
 
 
Terwijl het gezelschap beneden pannenkoeken ging eten naaide ik de tailleboord en de biasbandjes aan de rokjes. (Dat was nog wel even snel doorwerken pfff..)

Uiteindelijk gingen de dames elk trots met een zelfgemaakt rokje naar huis!

Helaas in de haast van de afronding een foto vergeten te maken van de dames op een rij.

Dan maar even een foto van een trotse Sarah, haar rokje kwam niet helemaal af dus dat werd in alle rust de volgende ochtend afgemaakt.
 

19 opmerkingen:

  1. wat een leuk feestje zeg! knap gedaan! dat was best even aanpoten denk, maar wat een resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee zeg! Ik denk dat elk meisje heel blij is met haar rokje =)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een.origineel kinderfeestje!
    De dametjes zullen.vast heel trots geweest zijn op hun creaties.

    Groetjes mama C

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee!
    Ziet er allemaal erg gezellig uit!
    Ik ga het onthouden voor volgend jaar, want volgende week gaan wij met het kinderfeestje lampjes bekleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig idee, erg leuk om te zien, en de meiden gaat ook nog met een leuk rokje naar huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuk idee joh!
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een super feestje! Mijn complimenten.
    Groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een errug leuk idee, ik heb er ook wel eens aan gedacht, maar dat het praktisch neit zou gaan lukken met 1 machine, maar na het zien van jouw fotos ga ik het voorbeeld volgen denk ik!
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Danielle, is inderdaad wel even lastig met 1 naaimachine, maar als je een beetje geduldige meisjes hebt vinden ze het prima om op elkaar te wachten en met elkaar mee te kijken. De een vind dat natuurlijk lastiger dan de ander!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk idee,wel pittig denk ik.
    Ik ga het onthouden!! Jammer dat we geen foto kunnen zien van het eindresultaat. Maar de andere foto's zien er zo vrolijk en gezellig uit. Volgend jaar staan ze vast te springen voor het feestje van je dochter.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een origineel verjaardagsfeestje zeg!
    Ze zullen maar wat trots geweest zijn!
    groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een superorigineel feestje zeg. Ik denk dat elk meisje dit feestje nooit meer vergeet!

    Het ziet er héél gezellig uit, handig dat je een mal hebt gemaakt van het patroon.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. *WOW*
    Wat een top feestje, dat vast wel wat zweet druppeltjes kostte..
    maar super leuk!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee! Dat vonden ze vast geweldig om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldig feestje! En wat zie de foto's er gezellig uit! Leuk bedacht hoor! Voor ieder meisje een geweldige ervaring!
    Groetjes cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk idee; ik onthou 'm voor de verjaardag van oudste over een paar maanden (9 wordt ze).
    Heb je de zijnaden niet gelocked of gezigzagd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze mochten de zijnaden zelf locken als ze wilden maar sommigen vonden de lockmachine een beetje te snel gaan dus heb ik dat voor ze gedaan.

      Verwijderen
  17. Wat een gaaf feestje! En ook wel een beetje dapper ;-) Idd, hard doorwerken lijkt me, zoveel rokjes (hoe simpel ook) in een dag. Maar wat zullen ze trots zijn geweest! :-)

    BeantwoordenVerwijderen